Logo

Verbální test školní zralosti

 Test verbálního myšlení

 Otázky testu, jejich přesná formulace a hodnocení jsou následující:

 1. Které zvíře je větší – kůň nebo pes?

kůň............................................................................................................ 0

 špatná odpověď........................................................................................ -5

2. Ráno snídáme a v poledne ... ?

obědváme, jíme polévku, knedlíky, maso ................................................ 0

svačíme, večeříme, spíme aj. chybné odpovědi ....................................... -3

3. Ve dne je světlo a v noci je ... ?

 tma ............................................................................................................ 0

špatná odpověď ........................................................................................ -4

 4. Obloha je modrá, tráva je ... ?

 zelená ........................................................................................................ 0

 špatná odpověď ........................................................................................ -4

 5. Proč se před příjezdem vlaku zavírají podle trati závory?

 aby se vlak nesrazil s autem, aby pod vlak nikdo nevběhl ....................... 0

špatná odpověď ........................................................................................ -1

6. Třešně, švestky, hrušky, jablka ... to je?

ovoce .......................................................................................................... 1

 špatná odpověď ........................................................................................ -1

7. Co je Praha, Beroun, Plzeň?

 města ......................................................................................................... 1

 nádraží ....................................................................................................... 0

špatná odpověď ......................................................................................... -1

 8. Kolik je hodin? Ukázat na papírových hodinách: čtvrt na sedm, za pět minut osm, čtvrt na dvanáct a pět minut.

 dobře určeno ............................................................................................... 4

 určeno jen čtvrt, celá, čtvrt a hod. správná ................................................. 3

špatná odpověď .......................................................................................... -1

 9. Malá kráva je telátko, malý pes je ..., malá ovce ...?

 štěňátko (štěně), jehňátko (jehně) ............................................................... 4

jen jeden ze dvou údajů .............................................................................. 0

špatná odpověď ...........................................................................................-1

10. Podobá se pes více kočce nebo slepici? Čím, co je na nich stejného?

kočce, mají čtyři nohy, chlupy, ocas, drápy (stačí jedna podobnost) ......... 0

 kočce (bez udání znaku podobnosti) ...........................................................-1

slepici .......................................................................................................... -3

 11. Proč má vozidlo brzdu?

dva důvody (brzdit z kopce, zpomalit v zatáčce, zastavit v případě nebezpečí srážky, vůbec zastavit při ukončení jízdy.................................................... 1

jeden důvod ................................................................................................ 0

špatná odpověď (např. to by nejelo bez brzd ) ........................................... -1

12. Čím se podobají kladivo a sekera?

dva společné znaky (jsou ze dřeva a ze železa, mají topůrko, dají se jimi zatloukat hřebíky, je to nářadí, na zadní straně jsou ploché) ...................... 3

 jedna podobnost .......................................................................................... 2

 špatná odpověď ........................................................................................... 0

13. Čím se podobají veverka a kočka?

 savci nebo uvedení dvou společných znaků (mají čtyři nohy, ocas srst chlupy, kožich, jsou to zvířata, dovedou lézt po stromech) ..................................... 3

 jedna podobnost ........................................................................................... 2

 špatná odpověď ............................................................................................ 0

14. Čím se liší hřebík a šroub? Podle čeho bys je rozehnal, kdyby tu ležely vedle sebe na stole?

šroub má závity (vinty, takovou kroucenou čáru okolo, vroubky)............... 3

 šroub se šroubuje a hřebík se zatlouká – nebo šroub má matku .................. 2

špatná odpověď ............................................................................................ 0

 

15. Kopaná, skok vysoký, tenis, plavání ... to jsou ...?

 sporty (tělovýchova) .................................................................................... 3

 hry (cvičení, cviky, tělocvik, závody) ......................................................... 2

špatná odpověď ........................................................................................... 0

16. Které znáš dopravní prostředky ?

 tři pozemní dopravní prostředky a letadlo nebo loď ................................... 4

jen tři pozemní dopravní prostředky nebo úplný výčet, ale teprve po vysvětlení „Dopravní prostředek je to, čím se někam dopravujeme“ .......................... 2

 špatná odpověď ........................................................................................... 0

 17. Čím se liší starý člověk od mladého? Jaký je mezi nimi rozdíl?

 tři znaky (šedivé nebo žádné vlasy, vrásky, nemůže už tak pracovat, špatně vidí, špatně slyší, je častěji nemocný, dříve umře než mladý) ................... 4

 jeden nebo dva rozdíly ................................................................................ 2

špatná odpověď (má hůl, kouří) .................................................................. 0

18. Proč lidé pěstují (provozují) sporty?

dva důvody (aby byli zdraví, otužilí, silní, pohyblivější, aby měli rovné tělo, aby nebyli tlustí, pro zábavu, chtějí dosáhnout rekordu, zvítězit aj. .. 4

 jeden důvod ................................................................................................ 2

 špatná odpověď (aby něco uměli, to se vsadí a vyhrají se peníze .............. 0

19. Proč je nemravné (nesprávné, špatné), když se někdo vyhýbá práci?

 ostatní se na něho musí dřít (nebo jiné vyjádření, že je poškozen i někdo jiný .............................................................................................................. 5

 je líný, málo vydělá a nemůže si nic koupit ................................................ 2

 špatná odpověď ........................................................................................... 0

20. Proč se musí na dopis nalepit známka?

platí se tím za doručení (dopravu) toho dopisu .......................................... 5

 ten druhý by musel zaplatit pokutu ............................................................ 2

špatná odpověď .......................................................................................... 0

 

 

 Výsledek v testu je dán součtem bodů dosažených v jednotlivých otázkách.

Vyhodnocení výsledků Jiráskova testu verbálního myšlení

 +24 a lepší výrazně nadprůměrný výsledek

 +14 až +23 nadprůměrný výsledek

 0 až +13 průměrný výsledek

 -1 až -10 podprůměrný výsledek

 -11 a horší výrazně podprůměrný výsledek


Přidáno 2. 4. 2020, autor: Lenka Jantačová

Poslat známému Poslat na e-mail   tisk Tisknout   ↑ Nahoru

Adresa

MŠ Horní Cerekev
Tyrsova 367
394 03 Horni Cerekev

Kontakt

E-mail: mshornicerekev@seznam.cz

Tel.: +420 565 396 232

Zřizovatel

Město Horní Cerekev
Náměstí T. G. Masaryka 41
394 03 Horní Cerekev

www.hornicerekev.cz